Skip to main content

Våra villkor

1. Allmänt

1.1 Dessa villkor reglerar installationstjänster och uthyrning av IT-produkter som tillhandahålls av varumärket Shem, organisationsnummer 559193-0382 (hädanefter benämnt som ”Shem”), via företagets beställningsplattformar. Villkoren gäller för avtalsförhållanden mellan Shem och konsumenter (hädanefter benämnt som ”Kunden”).

1.2 Genom att godkänna dessa villkor och slutföra en beställning åtar sig kunden att vara bunden av villkoren.

2. Installation och RUT-avdrag

2.1 Shem erbjuder installationstjänster för IT-utrustning i samband med uthyrning. Installationerna utförs av certifierade installatörer enligt överenskommelse med Kunden.

2.2 Kunden har rätt att utnyttja RUT-avdrag för installationskostnader i enlighet med gällande lagstiftning. Shem reducerar automatiskt installationspriset genom att tillämpa RUT-avdraget på fakturan, förutsatt att Kunden har tillhandahållit korrekt information.

2.3 Om Skatteverket inte godkänner RUT-avdraget är Kunden skyldig att betala hela installationskostnaden.

3. Hyresvillkor

3.1 Kunden hyr IT-utrustning med en bindningstid på 24 månader. Hyresperioden börjar från installationsdagen.

3.2 Efter bindningstidens utgång förlängs hyresavtalet automatiskt på en månadsbasis, med en (1) månads uppsägningstid. Kunden kan när som helst efter bindningstidens slut säga upp avtalet genom att kontakta Shems kundservice.

4. Uppsägning och köp av utrustning

4.1 Vid uppsägning efter bindningstiden har Kunden följande alternativ:

a) Köp av utrustningen: Kunden kan köpa loss utrustningen genom att kontakta Shems kundservice och få en offert. Prisuppgift lämnas i samband med uppsägningen.

b) Återlämning av utrustningen: Kunden kan återlämna utrustningen och avsluta avtalet. En återlämningsavgift på 295 kr + frakt tillkommer.

4.2 Utrustningen ska returneras i en lämplig förpackning som skyddar den under transport. Shem tillhandahåller instruktioner för retur i samband med uppsägningen.

5. Ansvar och skötsel av utrustningen

5.1 Shem ansvarar för att utrustningen är fungerande enligt de tekniska specifikationerna.

5.2 Kunden är ansvarig för att hantera utrustningen på ett ansvarsfullt sätt och rapportera eventuella fel eller skador till Shem. Om skador beror på vårdslöshet eller felaktig hantering från Kundens sida kan Kunden debiteras för reparation eller ersättning av utrustningen.

5.3 Shem erbjuder kostnadsfri support på distans. Vid behov av support på plats kan Shem erbjuda felsökning och åtgärd mot offert.

6. Betalningsvillkor

6.1 Kunden är skyldig att betala eventuell installationskostnad och den månatliga hyresavgiften enligt de priser som anges vid beställningen.

6.2 Betalning för hyresavgiften sker månadsvis. Vid försenad betalning har Shem rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen, samt debitera påminnelseavgifter och eventuella inkassokostnader.

7. Ångerrätt

7.1 Kunden har rätt att ångra avtalet inom 14 dagar från det att avtalet ingicks, utan att ange något skäl. För att utnyttja ångerrätten ska Kunden kontakta Shems kundservice.

7.2 Om Kunden godkänner att installationen utförs innan ångerrättens utgång, upphör ångerrätten när installationen har slutförts.

8. Personuppgiftshantering

8.1 Shem behandlar Kundens personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning, inklusive EU allmänna dataskyddsförordning (GDPR). För mer information om vår hantering av personuppgifter, se vår integritetspolicy som finns tillgänglig på vår hemsida.

8.2 Genom att ingå detta avtal ger Kunden sitt samtycke till att Shem får skicka marknadsföringsmaterial, erbjudanden och information om uppdaterade tjänster och produkter via e-post, SMS eller andra elektroniska kommunikationsmedel. Kunden samtycker även till att deras personuppgifter kan lagras och behandlas via tredjepartstjänster som Shem använder för att förbättra kundupplevelsen, såsom för hantering av kunddata och marknadsföring.

8.3 Kunden har när som helst rätt att återkalla sitt samtycke till att ta emot marknadsföring via e-post, antingen genom att kontakta Shems kundservice eller genom att använda avregistreringslänken i varje marknadsföringsmeddelande.

9. Begränsning av ansvar

9.1 Shem ansvarar inte för indirekta skador, inklusive men inte begränsat till förlust av data, förlorade intäkter eller affärsmöjligheter, som uppstår till följd av användning av utrustningen eller installationsarbeten.

10. Uppdateringar och ändringar av Villkor

10.1 Shem förbehåller sig rätten att uppdatera och ändra dessa allmänna villkor. Den senaste versionen av villkoren kommer alltid att finnas tillgänglig på vår hemsida.

10.2 Vid ändringar som väsentligt påverkar Kundens rättigheter eller skyldigheter, kommer Shem att informera Kunden minst 30 dagar innan ändringarna träder i kraft. Kunden har rätt att säga upp avtalet om de inte accepterar de nya villkoren.

11. Force majeure

11.1 Shem är inte ansvarigt för förseningar eller hinder i fullgörandet av sina skyldigheter enligt avtalet som orsakats av händelser utanför Shems rimliga kontroll, inklusive men inte begränsat till naturkatastrofer, strejker, krig, pandemier, bränder eller andra oförutsedda händelser (”Force Majeure”).

12. Avtalets överlåtelse

12.1 Kunden får inte överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal utan skriftligt medgivande från Shem.

12.2 Shem har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till närstående bolag eller tredje part, förutsatt att Kundens rättigheter enligt avtalet inte försämras.

13. Tvistlösning

13.1 Vid tvist mellan Shem och Kunden ska parterna i första hand försöka lösa tvisten genom förhandlingar.

13.2 Om parterna inte kan nå en överenskommelse kan Kunden vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning av tvisten. Tvister kan även lösas i allmän domstol där svensk lag gäller.